Detailing można podzielić na wewnętrzny i zewnętrzny. Każda z tych usług ma za zadanie doprowadzić pojazd do możliwie najlepszego stanu wizualnego, niczym tuż po wyjechaniu z salonu. Oprócz profesjonalnej pielęgnacji, w grę wchodzi także renowacja, konserwacja oraz skuteczne zabezpieczenie auta przed wieloma czynnikami zewnętrznymi czy niewielkimi uszkodzeniami. Dla niektórych właścicieli samochodów najważniejszy jest stan techniczny, jednak są również osoby ceniące estetyczny wygląd pojazdu, przekładając go nad jego osiągi.
Skorzystać z usług detailingowych może każdy, niezależnie od tego czy ma nowe, czy używane auto. To świetne rozwiązanie zaraz po zakupie z samochodu z salonu lub z drugiej ręki oraz w przypadku chęci odświeżenia wyglądu pojazdu np. przed sprzedażą. Pomoże to odpowiednio zabezpieczyć lakier przed potencjalnymi uszkodzeniami, wydłużyć jego żywotność, przeciwdziałając tym samym matowieniu, bądź odnowi zaniedbany pojazd. Jak dokładnie wygląda proces detailingu i jakie są jego etapy? Tego i wielu innych rzeczy dowiedzą się Państwo z poniższego artykułu.
Proces detailingu i jego etapy
Zanim profesjonaliści przejdą do działania, muszą dokładnie sprawdzić stan samochodu. To pomoże nie tylko w wycenie, ale również oszacowaniu czasu i nakładu pracy niezbędnego do osiągnięcia pożądanego efektu. Detailing składa się z kilku etapów.
1. Mycie wstępne oraz usuwanie zanieczyszczeń
Mycie detailingowe znacząco odbiega od standardowych praktyk stosowanych na myjniach samochodowych, przede wszystkim z uwagi na dokładność. Przed wstępnym usuwaniem zabrudzeń – kurzu, błota i owadów – demontowane są elementy, które nie powinny mieć kontaktu z wodą. Najczęściej wykorzystywanym narzędziem do tego zabiegu jest myjka wysokociśnieniowa oraz dedykowane środki czyszczące. Dopiero potem, po osuszeniu używa się glinki do lakieru, dokładnie oczyszczającej karoserię z trudnych do pozbycia się zanieczyszczeń – żywicy z drzew, smoły, pyłu z klocków hamulcowych, resztek owadów, ptasich odchodów czy sadzy.
2. Mycie właściwe
Do mycia właściwego wykorzystywane są specjalne szampony, gąbki, rękawice tudzież ściereczki. Najpopularniejsza jest metoda dwóch wiader – jedno z mieszanką wody ze środkiem myjącym, a drugie z czystą wodą. Przed każdorazowym zanurzeniem akcesorium myjącego w pierwszym roztworze, trzeba przepłukać je z zanieczyszczeń w drugim, aby uniknąć potencjalnych zarysowań lakieru. Należy jednak pamiętać, że jeśli chodzi o mycie auta z powłoką ceramiczną, należy użyć innych preparatów, przeznaczonych do takich powierzchni, aby jej nie uszkodzić.
3. Dekontaminacja
Kolejnym etapem detailingowym jest dekontaminacja, czyli chemiczno-mechaniczne usuwanie różnego rodzaju osadów oraz zanieczyszczeń, np. opiłków metali, metalicznych osadów z klocków i tarcz hamulcowych, lepiku używanego do budowy dróg itd. Glinka do lakieru nie zawsze usunie wszystkie tego typu zabrudzenia, a do dekontaminacji wykorzystywane się silne środki czyszczące, radzące sobie z pozostałościami, niekiedy niewidocznymi gołym okiem, ale wyczuwalnymi pod dłonią.
4. Polerowanie
Po dokładnym oczyszczeniu samochodu następuje korekta lakieru, specjaliści uzupełniają nawet najdrobniejsze braki – odpryski w lakierze. Dopiero potem przechodzą do polerowania, które zajmuje dużo czasu. Proces powtarzany jest wielokrotnie aż do chwili, kiedy to uzyska się lustrzany połysk na samochodzie. Używa się do tego specjalnych produktów polerskich. Na rynku dostępne są różnego rodzaju pasty:
- mocno ścierne – idealne do wycinania głębokich rys, swirli, zmatowień oraz hologramów,
- średnio ścierne — nadające się do pojazdów pokrytych lakierem akrylowym, niemetalizowanym, które są delikatniejsze. Łatwiej wówczas wypracować efekt lustra,
- wykończeniowe – sprawdzają się w ostatnim, kończącym etapie, nabłyszczają.
5. Dodatkowa ochrona lakieru
Osoby zainteresowanie dodatkowym zabezpieczeniem lakieru swojego auta mogą zdecydować się np. na nałożenie powłoki ceramicznej lub folii PPF, które chronią m.in. przed negatywnym działaniem czynników atmosferycznych, promieniowaniem UV oraz drobnymi zarysowaniami. Ich ogromną zaletą jest możliwość regeneracji. Rysy powstające na warstwie ceramicznej można z łatwością usunąć specjalnymi produktami, a folia ma zdolność samoregulacji, pod wpływem ciepła (np. podczas wizyty na myjni), niemniej, zależy to od jej rodzaju.
6. Profesjonalny detailing wnętrza
Zadbany, czysty środek jest równie ważny co zewnętrzny wygląd samochodu i błyszczący lakier. Profesjonaliści dokładnie czyszczą, odnawiają oraz zabezpieczają wszystkie powierzchnie – tapicerkę, kokpit, elementy gumowe, skórzane itd., dzięki czemu wnętrze wygląda jak nowe. Wykorzystują do tego profesjonalne środki czyszczące i specjalistyczne narzędzia, którymi są w stanie dotrzeć do najmniejszych zakamarków – kratek wentylacyjnych czy szczelin.
Narzędzia i produkty niezbędne do profesjonalnego detailingu
- myjki wysokociśnieniowe,
- profesjonalna glinka do lakieru,
- profesjonalne szampony samochodowe,
- środki do dekontaminacji,
- maszyny polerskie,
- pasty polerskie,
- woski, sealanty, powłoki ceramiczne, folie PPF,
- ściereczki z mikrofibry,
- pędzelki i szczoteczki detailingowe,
- odkurzacze i parownice.
Różnice między standardowym myciem a detailingiem
Po zapoznaniu się z powyższym artykułem nikt nie powinien mieć problemu ze wskazaniem różnic między zwykłym myciem samochodu a detailingiem. Jednak w ramach podsumowania warto wspomnieć, że kompleksowa kosmetyka pojazdów ma o wiele szerszy zakres – obejmuje zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne powierzchnie, dzięki czemu są one dokładnie oczyszczone, odnowione – jeśli to konieczne i zabezpieczone.
Co więcej, detailing to dbałość o szczegóły oraz precyzja. Pełny zabieg w profesjonalnym warsztacie zajmuje zazwyczaj od kilku godzin do nawet kilku dni. Zależy to m.in. od stanu pojazdu. Z myjni automatycznej bądź samoobsługowej można wyjść po kilkunastu, niekiedy kilkudziesięciu minutach. Jeśli chodzi o koszt usług detailingowych, jest znacznie wyższy niż standardowe mycie, niemniej to czasochłonny i wymagający proces z wykorzystaniem profesjonalnego sprzętu, dający długotrwały efekt.