Skip to main content

Wbrew pozorom branża motoryzacyjna to nie tylko części samochodowe i innowacyjne rozwiązania technologiczne. Zalicza się do niej estetyka pojazdów, a tym samym związany z nią auto detailing oraz car wrapping – czym są i od kiedy istnieją w znanej nam formie? Na te i wiele innych pytań znajdą Państwo odpowiedzi w poniższym artykule.

Auto detailing, czyli kosmetyka pojazdów

Auto detailing znany również jako car detailing to kompleksowa kosmetyka samochodowa – pielęgnacja, renowacja, konserwacja i zabezpieczenie auta. Pomaga w utrzymaniu pojazdu w świetnym stanie wizualnym przez lata. Duży nacisk kładziony jest na szczegóły niewidoczne dla większości osób na pierwszy rzut oka – trudno dostępne miejsca, zakamarki, niewielkie rysy itd. Po odebraniu pojazdu z warsztatu zajmującego się świadczeniem tego typu usług samochód wygląda dokładnie tak, jakby dopiero wyjechał z salonu. Specjaliści dbają zarówno o środek, jak i zewnętrzną część pojazdu, czyli karoserię, zabezpieczając poszczególne elementy, poprawiając odporność lakieru na uszkodzenia, a także chroniąc go przed matowieniem.

Początki i ewolucja technik detailingu

Kiedy jednak pojawił się auto detailing? Początków dbania o wygląd i chęci wydłużenia żywotności pojazdów można doszukiwać się już w starożytności i średniowieczu, kiedy to powozy zabezpieczano specjalnymi preparatami do drewna – woskami, olejami. Dopiero w XIX wieku, czyli wraz z rozwojem motoryzacji pojawiły się nowe techniki i naturalne środki dedykowane pielęgnacji powierzchni — roślinne i zwierzęce pasty, a także woski. Z czasem ich skład oraz pierwotna forma ewoluowały.

W 1888 roku niemiecka firma „Menzerna” opracowała związki polerujące i wykorzystała po raz pierwszy na pojazdach. Niedługo potem, bo w 1901 roku Amerykanin — Frank Meguiar Jr. wyprodukował butelkę politury, która początkowo służyła do polerowania mebli i drewnianych samochodów. Z czasem marka mocno się rozwinęła i zaczęła współpracować z producentami samochodowymi, a później klientami detalicznymi. Jednak zanim to nastąpiło, zaczęły powstawać warsztaty samochodowe oferujące woskowanie samochodów naturalnymi woskami roślinnymi pozyskiwanym z liści palm, rosnących w Brazylii – wówczas klienci indywidualni mogli zacząć dbać o swoje samochody, oddając je w ręce profesjonalistów. Oczywiście omawiane środki miały wiele wad, dlatego wciąż je udoskonalano.

Detailing od 1969 roku

Era dziś znanego detailingu rozpoczęła się w 1969 roku, czyli w momencie wprowadzenia na rynek pierwszego polimerowego uszczelniacza. Nieco wcześniej opracowano także narzędzia, które okazały się niezastąpione w świadczeniu usług z zakresu pielęgnacji samochodów – polerki maszynowe. Od lat 70. do 90. ubiegłego wieku glinkę do lakieru oraz mikrofibrę, używane do zabiegów kosmetycznych, nieustannie ulepszano, dzięki czemu auto detailing był skuteczniejszy i dawał zadowalające efekty.

a) powłoki ceramiczne

Innowacyjną techniką, która nieco zrewolucjonizowała rynek po millenium, były powłoki ceramiczne będące pierwotnie powłokami kwarcowymi na bazie krzemu. To świetny sposób na zabezpieczenie lakieru przed zużywaniem się, a także drobnymi zarysowaniami czy brudem. Należy mieć jednak świadomość, że ten sposób ochrony karoserii, podobnie jak inne rozwiązania ma swoje ograniczenia – nie uda się uniknąć każdego uszkodzenia mechanicznego ani rysy. W zależności od wybranej powłoki ceramicznej jej trwałość i twardość różnią się.

b) folie zabezpieczające

Auto detailing to usługi mające na celu m.in. zabezpieczenie samochodu. Oprócz różnego rodzaju preparatów – past, wosków, czy wyżej wspomnianych powłok ceramicznych są inne, równie skuteczne sposoby ochrony lakieru znane od lat 50. ubiegłego wieku, mianowicie folie transparentne i winylowe laminaty aplikowane na mokro. Ówczesne typy tych produktów miały kilka wady – zostawiały białe plamy na lakierach, niekiedy uszkadzały karoserię i były trudne w aplikacji m.in. z uwagi na małą elastyczność.

Niektórzy zastanawiają się, co jest lepsze, folia PPF czy ceramika. Obecnie każdy z tych produktów wyróżnia się wysoką jakością, dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi – wszystko zależy od oczekiwań.

Jak car wrapping stał się popularnym rozwiązaniem dla modyfikacji samochodów

W latach 80. i 90. technologia oklejania aut przyczyniła się do rozpowszechniania mobilnej formy promocji. Z uwagi na duże koszty korzystały z niej najczęściej firmy lub pojedynczy indywidualni klienci. Dopiero w późniejszym okresie car wrapping stał się tak popularny. Co to rozwiązanie za sobą niesie? Pozwala przede wszystkim na całkowitą zmianę wyglądu samochodu w stosunkowo krótkim czasie bez trwałej ingerencji w strukturę lakieru.

Właściwości folii stosowanej w car wrappingu

  • ochrona przed uszkodzeniami mechanicznymi,
  • samoregeneracja,
  • przezroczystość,
  • odporność na promieniowanie UV,
  • odporność chemiczna,
  • hydrofobowość,
  • elastyczność.

Kwestią, o której należy wspomnieć, jeśli chodzi o folie, jest ich szeroka gama barw do wyboru. Można zdecydować się na transparentną ochronę, jednak do wyboru są różne kolory folii do oklejania samochodów – od matowych po błyszczące, metaliczne oraz holograficzne, cieszące się ostatnimi czasy największą popularnością.

Przykłady znanych projektów car wrappingowych

Pierwszym znanym przykładem car wrappingu z pewnością była firma „Pepsi”, która reklamę swojej marki umieściła na autobusie w 1993 roku. Wciąż wiele firm korzysta z tego rozwiązania, szczególnie w przypadku pojazdów flotowych. Idealnym przykładem są tu wszystkim znane firmy kurierskie – DPD, UPS, DHL, InPost. Każdy z pewnością choć raz zwrócił również uwagę na samochody wyjściowe, przyciągające wzrok swoimi oryginalnymi barwami, grafikami i reklamami – to właśnie przykłady car wrappingu. W codziennym życiu także ich nie brakuje. Na projekty i personalizację swoich aut decydują się influencerzy, celebryci oraz osoby prywatne.

Leave a Reply